Tuesday, September 16, 2008

Berita Semasa


Tuesday, September 2, 2008

GLC TIDAK PATUT RUGI
-YAB Menteri Besar
Oleh: WADIASSOFI JAAFAR

ALOR STAR, 26 Ogos 2008 – Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah (PKNK) sepertimana jabatan di bawah kelolaan Kerajaan Negeri yang lain merupakan aset kerajaan negeri tetapi cuma bezanya Syarikat Milik Kerajaan Negeri (GLC) adalah berperanan khusus dalam menceburi bidang perniagaan.
Menteri Besar, YAB Dato' Seri Ustaz Azizan Abdul Razak berkata, Kerajaan Negeri memberi tanah dan aset serta kemudahan lain yang mana semua ini adalah amanah yang perlu digunakan secara bijak dan telus bagi kepentingan rakyat.
"Jadi, kes-kes GLC yang mengalami kerugian tidak sepatutnya berlaku jika amanah ini dijalankan berlandaskan iman dan ilmu," jelasnya.
Beliau berkata demikian pada majlis Perjumpaan Bersama Ahli Lembaga Pengarah PKNK, Warga PKNK, Anak Syarikat serta Ahli Bersekutu di Dewan Seri Mentaloon, di sini.
Menurutnya, semua anggota PKNK khususnya dan warga GLC perlulah menyedari bahawa semua anggota dan gerak kerja perlulah tertakluk kepada arahan-arahan Kerajaan Negeri dan Kerajaan Pusat yang dikeluarkan dari semasa ke semasa bagi memastikan kecemerlangan GLC terus terpelihara.
Ujarnya, walaupun GLC adalah agensi yang tertutup, tidak bermakna boleh bergerak bebas dan semua anggota perlulah menyediakan diri dengan sikap yang lebih terbuka dan rasional dalam mengharungi cabaran-cabaran kerja dan bersaing dengan jabatan kerajaan yang lain.
Sepertimana jabatan-jabatan kerajaan negeri yang lain, katanya, peranan GLC sebagai agen penjana pendapatan dan pembangunan negeri amat diperlukan bagi menyokong dan menjadi tulang belakang ekonomi negeri.
"Pembayaran dividen dan hutang kepada PKNK dan juga kepada Kerajaan Negeri perlulah dilihat secara jelas kerana ia adalah hak rakyat dan perlu adanya disiplin daripada PKNK dan anak syarikat," katanya.
Tambahnya, dalam Mesyuarat Ahli Lembaga Pengarah, beliau turut meminta agar diadakan agenda tetap iaitu agenda kewangan berkaitan cukai tanah, premium, kutipan hasil sewa kawasan zon industri, gerai dan lain-lain agar perbelanjaan kita akan lebih terperinci dan dengan cara yang berhemah.
Jelasnya, satu unit penguatkuasaan juga telah dicadangkan penubuhannya di mana akan dikawal secara terus bersama Exco dan juga Pegawai Kewangan Negeri di mana laporan kewangan ini akan dilapor secara langsung.
"Saya ingin mengambil contoh seperti Lembaga Pembangunan Langkawi (LADA), di mana unit audit dalamannya telah dipinjamkan sementara kepada pegawai daripada Jabatan Audit Negara untuk membuat pemantauan di mana tugasnya bukan setakat membuat kerja pengauditan tetapi juga melihat semua hal pembayaran yang perlu melaluinya terlebih dahulu," ujarnya.
Posted by Warta Darul Aman Daily at 11:26 AM

No comments: