Sunday, June 13, 2010

Peranan Jabatan Pertanian penting jayakan ‘Holland Of The East’

Ditulis oleh WADIASSOFI JAAFAR

ALOR SETAR: Kerajaan Negeri Kedah melihat betapa pentingnya Jabatan Pertanian dalam melaksanakan Pelan Hala Tuju Pertanian Negeri Kedah ke arah menjadikan negeri ini sebagai ‘Holland of The East’.

Di samping itu, peranan Pembantu Pertanian sebagai barisan hadapan adalah seiring dengan peranan penghulu yang berfungsi sebagai agen perubahan kepada masyarakat tani.

Menurut Menteri Besar, YAB. Dato’ Seri Ustaz Azizan Abdul Razak, pendekatan seumpama ini seharusnya diperluaskan skop latihannya kepada semua kategori pegawai dan Jabatan Pertanian bagi tujuan mengekalkan tahap kecemerlangan perkhidmatan yang berkualiti mengikut skop kerja masing-masing.

“Justeru itu, perancangan Jabatan Pertanian dalam memastikan program latihan ini harus dibuat dengan rapi sama ada dari aspek penganjuran, perbelanjaan dan sebagainya,” katanya.

Beliau berkata demikian pada majlis Seminar Pemantapan Kerjaya dan Pembangunan Modal Insan Pembantu Pertanian, Jabatan Pertanian Negeri Kedah Darul Aman di Hotel Seri Malaysia, di sini.

Menteri Besar memberitahu, seminar yang bertemakan integriti ini dilihat sebagai satu pendekatan terbaik dan seharusnya dijadikan calendar tahunan dalam program latihan pegawai Jabatan Pertanian.

“Pihak Kerajaan Negeri akan memberi sokongan padu dalam pelaksanaan seminar seumpama ini ke arah mewujudkan kumpulan pekerja yang berinovatif dan memiliki saksyiah diri yang tinggi,” ujarnya.

Integriti, katanya, amat penting dalam usaha mengurangkan gejala rasuah, penyelewengan dan salah guna kuasa di samping meningkatkan kecekapan dalam sistem penyampaian perkhidmatan awam serta mengatasi karenah birokrasi.

“Saya difahamkan bahawa Jabatan Pertanian sedang melaksanakan Sistem Pengembangan Tekno Pertanian (SPTP) yang menitikberatkan aspek pemindahan teknologi pertanian kepada golongan sasar yang terdiri dari syarikat-syarikat swasta, kelompok-kelompok tani, usahawan tani dan orang-perseorangan melalui lawatan dan latihan berkala mengikut kawasan perkhidmatan Pembantu Pertanian di seluruh daerah di Negeri Kedah,” jelasnya.

Tambahnya, peranan Pembantu Pertanian dalam melaksanakan SPTPA ini dilihat sebagai penggerak utama bagi memastikan program ini berjalan seperti dirancangkan untuk manfaat semua golongan sasar ke arah peningkatan produktiviti ladang seterusnya hasil dan pendapatan masyarakat tani.

“Saya juga difahamkan bahawa Jabatan Pertanian sedang giat membangunkan tanah-tanah terbiar di seluruh Negeri Kedah yang dianggarkan seluas 2,400 hektar dan kejayaan Jabatan Pertanian memajukan seluas 475 hektar sejak tiga tahun lalu harus dipuji mengambil kira kesukaran dan halangan yang terpaksa ditemouhi terutama dalam mengenal pasti tuan-tuan tanah dan mendapatkan usahawan yang sanggup melabur dalam memajukan tanah-tanah terbiar tersebut,” katanya.

Kerajaan Negeri melalui GLC juga, ujarnya, mempunyai perancangan yang besar untuk memajukan tanah-tanah negeri dengan komoditi tanaman seperti buah-buahan, jagung dan lain-lain tanaman berpotensi seperti tanaman herba di Bio Valley, Kulim.

No comments: